Pri delu z otroki in mladostniki se veliko časa ubadam z razmišljanjem o tem, kako spodbuditi notranjo potrebo po branju. Po vseh letih poučevanja sem vedno bolj prepričana, da to ne bo nič manj kot vseživljenjsko vodilo …
Zakaj mladino motivirati za branje?
Da bi jim ponudila pozitivno izkušnjo s knjigo. Da bi jim pokazala, da je branje prijetno, da je lahko v užitek. Da je s pomočjo knjige mogoče kaj novega izvedeti ali kaj slabega pozabiti. Da je knjiga lahko prav tako dobra prijateljica, popotnica skozi življenje. Ker vse to niti približno ni samoumevno.
Tako sem vedno na lovu za novimi idejami, kako branje “obogatiti” (vem, smešno se sliši, glede na to, da branje že samo po sebi je bogatenje!), da ne bi ostajalo samo pri suhoparni vaji branja – hkrati pa imeti v mislih, da motiviranje ne sme postati zabavljaštvo.
Pred kratkim sem vzela v roke priročnik Strategije motiviranja za branje avtorice Montserrat Sarto, ki je leta 2015 izšel pri založbi Malinc. Vsebuje cel kup zanimivih strategij, fino razdeljenih glede na priporočeno starostno obdobje (oz. stopnjo branja).
Med tistimi za predšolske otroke je na primer strategija Tukaj!, ki za izvedbo predvideva lutke književnih likov. Primerna je za skupino otrok v vrtcu ali šoli (15-20), pri nas pa jo bova preizkusili kar sami z Mici. Izberite pač toliko likov, kolikor imate poslušalcev. Če je otrok več, naj si pomagajo v dvojicah ali pa pripravite dvojne lutke.
Strategija Tukaj!
1. Izberite slikanico.
2. Narišite osebe in/ali predmete iz slikanice (morda jih najdete tudi na spletu in natisnete). Zalepite jih na karton, za lažje rokovanje pa jih pritrdite na palčko, plastičen lonček ipd.
3. Otroke posedite v polkrog. Lutke položite na mizo pred otroke. Slikanico preberite.
4. Z otroki se pogovorite o slikanici in osebah, ki so jim bile všeč. Omenite tudi predmete. Nato si naj vsak otrok izbere eno lutko.
5. Slikanico preberemo ponovno (tokrat zares počasi). Naloga otrok je, da pozorno poslušajo in vedno, ko omenimo osebo ali predmet, ki ga držijo v rokah, glasno rečejo Tukaj!
6. Otroke pohvalite. Lutke lahko uporabite tudi pri dramatizaciji ali prosti igri – odvisno od motivacije in koncentracije poslušalcev.
Kako uporabna je strategija, bi se najbolje pokazalo v družbi otrok z nizko koncentracijo ali pomanjkljivim zanimanjem za poslušanje zgodb. Vsekakor pa je zanimiva popestritev dela v vzgojno-izobraževalnih ustanovah pa tudi pri domačem družinskem branju. Preizkusite.